Cetățenii comunei Scoarța, ca și a altor localități din țară, sunt obligați, conform noii legislații intrate în vigoare pe 2 septembrie 2016, să anunțe Consiliul Local dacă au animale moarte în gospodărie. Mai exact, proprietarii individuali de animale trebuie să avertizeze, în cel mult 24 de ore, medicul veterinar arondat și consiliul local, asupra decesului animalelor sale. Autoritățile administrației publice locale sesizate informează apoi, de îndată, consiliul județean care anunță, în cel mai scurt timp posibil, prestatorul de servicii contractat, acesta având sarcina de a transporta cadavrele de animale la unitățile de neutralizare a acestora.
Până la intrarea în vigoare a Ordonanţei nr. 24/2016 privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de neutralizare a deşeurilor de origine animală, adică până pe 2 septembrie, primăriile aveau obligația să încheie un contract cu o firmă specializată care să ridice cadavrele animalelor moarte de pe raza localității. După 2 septembrie, obligația a revenit Consiliului Județean care a avut obligația să încheie contracte de această natură cu tot județul. Mai exact, Consiliul Județean Gorj organizează, pentru județul nostru, și este responsabil pentru desfășurarea activității de neutralizare a deșeurilor de origine animală provenite din gospodăriile crescătorilor individuali de animale. CJ are, de semenea, obligația de a asigura contractual, în condițiile legii, realizarea acestei activități de neutralizare cu o unitate de ecarisare autorizată conform legislației în vigoare.
Anunț obligatoriu în 24 de ore!
Mai mult, aspectul important în noua legislație este legat și de anunțarea incidentului către autoritățile locale. Proprietarii individuali de animale sunt acum obligați să anunțe în cel mult 24 de ore, medicul veterinar arondat și consiliul local, asupra morții unor animale din gospodărie. Autoritățile administrației publice locale sesizate informează de îndată consiliul județean care anunță în cel mai scurt timp posibil prestatorul de servicii contractat, acesta având sarcina de a transporta cadavrele de animale la unitățile de neutralizare a acestora. De asemenea, autoritățile administrației publice locale vor întocmi, potrivit legii, registre de evidență a transporturilor, categoriilor și cantităților de deșeuri de origine animală trimise către unitățile de neutralizare, iar consiliul județean întocmește un centralizator al acestor registre de evidență.
Îngropare diferită pentru localitățile izolate
În cazul localităților izolate, greu accesibile, neutralizarea cadavrelor de animale se poate efectua prin îngropare în locuri special amenajate, pe baza autorizării sanitare veterinare și a autorităților competente privind protecția mediului, și este organizată de către autoritățile administrației publice locale pe a căror rază administrativ-teritorială are loc decesul animalelor.
Fermele de animale, unitățile de producție, procesare, depozitare, sau de comercializare a cărnii sau alte produse de origine animală, pot funcționa în condițiile în care au încheiat contract cu unități de neutralizare autorizate, sau dețin instalații proprii de neutralizare, autorizate în condițiile legii. Neutralizarea deșeurilor de origine animală provenite de la animalele moarte în timpul transportului și care aparțin unităților de creștere a animalelor, unităților de producție, depozitare, ori de procesare revine în responsabilitatea acestora. Mișcarea internă, importul, tranzitul, exportul și comerțul cu produse și subproduse de origine animală care nu sunt destinate consumului uman sunt supuse certificării sanitare veterinare, în condițiile legii, în scopul prevenirii și răspândirii de boli la animale și oameni.
,,Transmitem cetățenilor comunei Scoarța aceste modificări legislative pentru a cunoaște obligațiile ce le revin în cauzul în care se confruntă cu decesul animalelor în gospodărie ori pe spațiul public. Primăria Scoarța are desemnată o persoană care va raporta incidentul la Consiliul Județean, for care este însărcinat să ridice și să incinereze cadavrul în cauză, prin firma aflată sub contract cu adminsitrația județeană. Cetățenii trebuie să anunțe însă la Consiliul Local Scoarța ori la medicul veterinar decesul animalelor proprii, și asta în maxim 24 de ore de la depistarea morții animalului sau al animalelor proprii, procedura intrând în vigoare din luna septembrie a acestui an”, a declarat primarul Ion Stamatoiu, edilul comunei Scoarța.